SOLUCIONS DE COMUNICACIÓ#4 Dir a un membre de l’equip que ha de vestir de manera més professional

Dir a un membre de l’equip que ha de vestir de manera més professional és un dels temes més delicats a tractar, perquè el receptor del comentari sol rebre’l com una cosa personal.

És també incòmode per a qui ha de fer-ho. Moltes vegades és difícil argumentar per què algú vesteix “malament” i ens basem en criteris vagues i subjectius. Per això, el millor seria prevenir aquestes situacions amb unes normes clares i concretes per a cada lloc de treball. Tant si hi ha uniforme com si no. En alguns sectors, l’ús de l’uniforme és molt recomanable perquè estableix pautes útils per a tots dos sexes i per a les diferents estacions de l’any.

És important que aquest tema es tracti obertament a l’entrevista de treball i en la primera reunió d’avaluació. Fins i tot si l’empleat té un aspecte excel·lent, cal incloure-ho en la sessió de feedback com una cosa positiva perquè això indica el valor que la marca dona a la imatge.

Si hi ha algun problema, cal abordar-lo tan aviat com sigui possible perquè sempre serà més fàcil corregir-lo en un inici que quan ja s’ha tornat un hàbit o és massa evident per als clients i companys.

Com dir a un membre del teu equip que ha de cuidar la seva imatge

  1. Prepara’t la conversa. Aquests temes són molt sensibles i el resultat pot ser una relació deteriorada. Tria bé el moment, el lloc i les paraules que utilitzaràs. Sempre en privat.


  2. Ha de quedar clar que no li estàs dient re dolent sinó que vols ajudar-lo. Per exemple: “Crec que tens un enorme potencial i m’agradaria ajudar-te a desenvolupar-lo en aquest equip. En la nostra línia de treball, projectar una imatge professional és important.”


  3. Vés al gra. Tracta el tema directament si l’has convocat només per parlar d’això. Si hi ha altres temes a tractar, reserva-ho per al final. Utilitza expressions del tipus: “T’he convocat per parlar-te del teu acompliment i la teva evolució en l’empresa i per ajudar-te a obtenir el millor de la teva carrera professional”.


  4. Intenta primer conèixer l’opinió de la persona sobre la seva forma de vestir. Cal saber si és conscient o no de la imatge que transmet. Pot deure’s a una actitud de desídia, de rebel·lia o, simplement, a la seva falta d’habilitat.


  5. Parla de manera objectiva i no jutgis les seves preferències o el seu estil. Evita frases com “no tens bon gust per a arreglar-te” perquè això és la teva opinió o gust personal. Descarta frases com “no tens ni idea de combinar els colors”, “la teva faldilla és massa sexy”, o “el teu estil és molt friki”.


  6. Mai no diguis a aquesta persona que vesteix malament, sinó que vestint d’una altra manera encaixarà millor en la imatge de l’empresa i afavorirà la seva relació amb l’equip.


  7. Dóna importància al tema. “Podria semblar un tema menor, però en la nostra empresa és clau. “Tu saps que fem tot el possible perquè la nostra atenció al client sigui excel·lent. Una part d’aquesta atenció és l’aspecte de tots nosaltres.”


  8. Parla en positiu, ressaltant la importància de l’elegància, la necessitat de coherència amb la marca, el poder d’un aspecte cuidat, etc. en lloc de ressaltar els defectes: la falta de higiene, el mal gust per a vestir, la falta de cura amb la roba, etc.


  9. Ressalta els beneficis de cuidar la imatge i de seguir determinats patrons en lloc de parlar de les conseqüències negatives. Per exemple: “Amb la imatge definida per la nostra marca volem augmentar la satisfacció i la confiança del client”. “Tenir un aspecte cuidat afavoreix el bon clima en l’equip”. “Una imatge homogènia entre tots nosaltres dóna millor imatge a l’empresa.”


  10. Pregunta si necessita ajuda o assessorament. I ofereix-li algun suport com un manual d’indumentària a la feina. Cal donar indicacions concretes perquè pugui millorar.


  11. No cal discutir, en el cas que defensi la seva llibertat per vestir, sinó argumentar que, en el marc de l’organització, els patrons han estat establerts per criteris professionals.


  12. Cerca el seu compromís de seguir els criteris de l’organització a partir d’ara.

 

En definitiva, com qualsevol altra crítica, ha de ser constructiva, útil per al professional i l’empresa i que garanteixi que la persona se senti respectada i valorada.