Storytelling i comunicació no verbal

Sens dubte, una de les tècniques d’influència més populars en la comunicació massiva actual és l’anomenada “story telling”, que no vol dir altra cosa  que explicar històries. Per què és tan important conèixer i aplicar aquesta tècnica en la comunicació del s XXI si ha existit des dels inicis de la Humanitat?

Doncs perquè ara la utilitzem no solament per divertir-nos, passar una estona, transmetre informació o valors morals sinó que s’ha convertit en un instrument per a vendre, ja sigui productes, serveis, candidats o ideologies.

Treure profit de la teva història personal per a projectar-te professionalment, contar una història que emocioni per a associar uns valors a una marca, explicar una història divertida, que enganxi, per atreure tràfic al teu web… s’ha convertit gairebé en una obsessió per a professionals del màrqueting i la comunicació i per a qualsevol que vulgui/hagi de promocionar-se a força de cultivar la seva “marca personal”.

Però no m’agradaria que la capacitat i la màgia de narrar històries es quedés en el vessant més mercantilista. Avui tenim les xarxes socials plenes d’històries breus que ens emocionen, la indústria audiovisual és cada dia més potent i ens ofereix grans sèries o pel·lícules que no podem deixar de veure. Però estem oblidant l’habilitat per a contar contes, per rememorar experiències passades, per explicar viatges o simples anècdotes. La tecnologia ha omplert l’espai del nostre lleure, l’espai familiar i social en què abans compartíem cara a cara històries d’èxit i de fracàs, biografies exemplars, rondalles moralitzadores o transmetíem de generació en generació tota l’herència popular.

En aquests pocs espais que ens queden on encara expliquem alguna cosa, necessitem habilitats narratives orals: teatralitzar una mica, usar els recursos de la veu, dominar la paraula i utilitzar tots els vessants de la comunicació no verbal.

D’això vam parlar amb Beatriz Donayre, experta en story telling, I li agraeixo que comptés amb mi per a parlar de la importància d’aquesta tècnica en el seu magnífic treball on recull l’opinió de x experts en comunicació.

Em va demanar que parlés de llenguatge no verbal en la pràctica del story telling i va ser per a mi un interessant exercici i vaig poder posar en valor el vessant no verbal en la narració oral.

A continuació tens el document complet i te’l pots descarregar.

STORYTELLING MASTER VIEWS