Soft skills o habilitats toves. Com es poden entrenar?

La importància de desenvolupar les soft skills. Cas d’èxit 1

Cada vegada valorem més les soft skills, considerem que qualsevol professional amb un mínim de responsabilitat i projecció ha de posseir-les. Però no sabem encara com adquirir-les, en quin moment ni per mitjà de quina institució.

És de sentit comú pensar que quan s’entra en l’edat adulta (que és més o menys el moment d’integrar-nos en el mercat laboral), les habilitats de relació, treball en equip, negociació o lideratge ja estan mínimament desenvolupades. Però no sol ser així si s’ha de jutjar per la gran inversió que les empreses han de fer en formació dels seus empleats. És clar que l’experiència s’adquireix treballant i no s’arriba a l’excel·lència d’un dia per un altre, però seria convenient partir d’uns mínims des dels inicis del pla de carrera.

Això beneficiaria tant a les organitzacions com al propi empleat. Les habilitats de comunicació faciliten la integració a un equip, eviten errors i conflictes, donen suport al lideratge, augmenten les vendes, visibilitzen a les persones i les empreses.

Però els empleats d’avui encara són fruit de l’educació del passat. Una educació centrada en els continguts, que potencia l’aprenentatge individual i que mesura a tothom per la mateixa rasadora de manera que ni els més brillants ni els inadaptats al sistema poden aprofitar el seu màxim potencial.

Afortunadament, l’escola del s XXI és conscient de la necessitat de desenvolupar les soft skills per a adaptar-se a les exigències del món laboral. Comença a treballar per projectes, potencia el treball en equip, estimula la creativitat i l’emprenedoria, entrena l’expressió en públic i s’ocupa de la intel·ligència emocional. Però moltes vegades això es queda en treball de portes endins, com un experiment de laboratori. Per això, són altament interessants les experiències “reals” en les quals els alumnes, poden comprovar el resultat del seu esforç i dedicació en una cosa tangible, útil i relacionada amb el seu entorn immediat. Sempre adaptat a la seva edat.

Congreso Contacto

Una de les experiències més interessants que conec és la que practiquen moltes universitats mexicanes, tant públiques com privades durant l’últim any dels estudis universitaris: l’organització d’un congrés que dura diversos dies i on els estudiants conviden els ponents que ells trien i que consideren referents en les seves respectives disciplines. Gràcies a això, he tingut la sort de participar en dues ocasions en la Setmana LAG de la Universitat Politècnica Sant Lluís Potosí i en el Congreso Contacte de la Universitat de La Salle, a Lleó Guanajuato.

soft skills

“Espectacular escenari del Congreso Contacto 2018 a La Salle (León Guanajuato, Mèxic)”

Sempre amb un resultat altament professional i d’organització impecable, arriben a superar alguns esdeveniments empresarials de prestigi als quals m’han convidat. Sempre em sorprèn la maduresa i el grau de responsabilitat d’aquests estudiants de 21 i 23 anys, el tracte exquisit que m’ofereixen,  la seva capacitat per a negociar i el rigor en tot el procés de contractació. Són, a més, excel·lents amfitrions.

Tot comença amb la creació dels equips que presenten la seva candidatura per organitzar l’esdeveniment. Han de presentar un projecte i sotmetre’s a votació dels companys. Aquest és el primer repte i una experiència molt enriquidora.

Segona etapa: l’equip guanyador ha de posar-se en marxa per a elaborar pressupostos, aconseguir patrocinis, contractar les conferències, dissenyar l’esdeveniment, elaborar el pla de comunicació, convocar als mitjans, preparar la publicitat, muntar l’espai i disposar de tots els equips tècnics, cobrir desplaçaments i allotjaments… i molt més.

Tot això combinat amb els estudis, aprovant els seus exàmens i, alguns d’ells, treballant per a pagar-se els estudis. Luis Ricardo González, l’estudiant de 21 anys que ha estat el meu contacte des que em van convidar com a conferenciant, explica l’esgotats i al mateix temps satisfets que se senten després de la clausura. Un any treballant durament que posa a prova la intel·ligència emocional i les més variades capacitats de tot l’equip.

Fabiola Velázquez, ex alumna de la mateixa universitat que em va contactar fa 4 anys, és ja una professional de carrera molt prometedora en l’àrea financera i recorda l’any d’organització del congrés com una de les experiències més valuoses del seu pas per la universitat.

Com diu la professora Martha Alicia Alonso, coordinadora de la llicenciatura en Administració i gestió de la UPSLP, no és estrany que les empreses de la zona estiguin esperant cada any que es graduen els estudiants de l’equip organitzador de la setmana LAG per a contractar-los. “Això sí que és treballar en equip. I aquest aprenentatge ja és per a tota la vida. Perquè ho han viscut, no han assistit només a un seminari.”

L’experiència mexicana em sembla modèlica i replicable en les universitats espanyoles. Permetria als estudiants estar en contacte més directe amb el món real i contribuir a  la tan reclamada col·laboració entre universitat i empresa. No només per a contractar als estudiants de currículum acadèmic brillant sinó també als quals destaquen pels seus soft skills com la capacitat de gestió i les habilitats de lideratge.

També et pot interessar…

Article: La importancia de educar en comunicación no verbal.

Curs online: Comunicació no verbal per parlar en públic.