Ensenyar a comunicar des de l’escola

L’educació que hem rebut a l’escola i a la universitat ha estat basada sobretot en l’escriptura perquè es valorava la seva vessant més racional, reflexiva i perdurable. Paral·lelament, fora de l’àmbit educatiu, la preeminència dels mitjans audiovisuals ha fet que desviéssim l’atenció cap a la imatge. Fins ara, la llengua parlada semblava relegada a les relacions informals i a l’àmbit familiar. I ara sembla que és el moment de trobar l’equilibri i donar a l’expressió oral la importància que li correspon en els registres formals i cultes.

No hauria de sortir cap alumne de l’escola sense haver rebut una formació de qualitat en habilitats de comunicació. Això inclou la capacitat per relacionar-se amb els altres i l’habilitat de parlar en públic. Cal ensenyar-les i practicar-les perquè seran les que necessitaran quan surtin al carrer a buscar feina, a vendre o a defensar un projecte. Necessitaran conèixer metodologies de preparació, tècniques de persuasió, estratègies de màrqueting, eines de gestió de la pròpia imatge, etc. Conjunt de destreses que ja constitueix en si mateix una “assignatura” que els mestres i professors, com a comunicadors professionals, haurien d’estar preparats per impartir.

Llegeix l’entrevista sencera publicada al butlletí Compartim del març de 2013 del Departament de Justícia.