El nou ha arribat, tractem-lo bé

Alguna vegada has passat per l’experiència del primer dia. Te’n recordes? Com et vas sentir? Potser encara dónes les gràcies a aquella persona que et va donar la benvinguda i tot el suport perquè t’adaptessis ràpidament i et sentissis com a casa.

Tant si ets un responsable directe d’aquesta nova incorporació com si ets un company, les habilitats com a amfitrió facilitaran les coses a la persona nova i a tot l’equip. Aquí tens algunes recomanacions.

  1. Sigues cordial i obert. El llenguatge corporal diu molt de la teva predisposició a ajudar. Una bona encaixada de mans, un somriure ampli, un to de veu alegre i jovial i alguna paraula amable o una broma són el kit bàsic de benvinguda.
  1. Parla-li en positiu. No siguis aixafa-guitarres. Parla-li bé de companys, clients, tasques i tot allò que es trobarà. Si hi ha aspectes negatius els anirà descobrint, no et preocupis. Però és millor que ho valori per si mateix. Posa-li fàcil i anima’l.
  1. Compte amb la inspecció ocular. No podem evitar-ho, necessitem fer una repassada de dalt a baix a qualsevol persona que entra en el nostre camp visual. En un segon hem calibrat el gust, el poder adquisitiu i les intencions de l’altra persona, però si ens ho fan a nosaltres no ens agrada gens. Procura evitar aquest examen descarat i deixa els prejudicis de banda. Rep al nou fitxatge amb tota la il·lusió i pensant que és un bon professional i una gran persona. Por què no havia de ser així?
  1. No tafanegis en la seva vida privada ni en la seva anterior feina. Es tracta d’ajudar i de fer-lo sentir com a casa, no d’assabentar-te de com l’han seleccionat, de les seves feines anteriors, de quant cobrarà, o de si té parella. Discreció i prudència. Ningú desitja sentir-se interrogat.
  1. Interessa’t pels seus gustos, preferències i per com li va durant la primera jornada i els dies següents.
  1. Presenta’l al grup. I, si ningú ho ha fet abans, presenta-li companys d’altres seccions i departaments, quan sorgeixi l’ocasió. Això facilitarà la seva integració.
  1. Ofereix-li el teu suport. Ja siguin coneixements, material, dades… Digues-li com pot contactar amb tu si ho necessita.
  1. Compta amb ell des del primer dia per a les activitats informals del grup. L’hora de l’esmorzar o del dinar, realitzar el trajecte de tornada a casa, celebrar un aniversari o participar en el grup de la loteria setmanal.
  1. Dóna-li informació sobre l’empresa però no li diguis com ha de fer les coses si no t’han donat aquesta responsabilitat. Segurament ja té experiència en un lloc similar o li han donat ja instruccions.
  1. Procura estar atent als seus senyals de preocupació, desorientació quant a espai i tasques, o a la possibilitat que es quedi apartat de la resta de companys. Entre tots, hem de recordar que és allà i és una mostra de generositat facilitar-li la incorporació a tot allò que fem.

Facilitar la integració d’un nou membre de l’equip hauria de ser una pràctica instal·lada en la cultura de l’empresa. Porquè només se n’obtenen beneficis: es cultiva un bon ambient, millora la productivitat dels acabats d’arribar  i dels veterans, s’eviten errors per falta de comunicació i coneixement i, sobretot sentim la satisfacció de ser excel·lents amfitrions.