Com aparentar seguretat en situacions de tensió

 

Qui no s’enfronta a situacions compromeses, de vegades inesperades, que posen a prova el seu tremp i la seva capacitat de reacció?
Per respondre amb tranquil·litat fa falta gestionar correctament les emocions, conèixer bé les nostres reaccions i practicar l’autocontrol. Preparar-se mentalment és fonamental. Però el més important per mi és adoptar el llenguatge no verbal de la seguretat, encara que em senti bategar el cor a mil per minut.

Per aconseguir-ho tinc en compte
1. La posició del cos
2. Els moviments
3. Els gestos
4. L’expressió del rostre
5. La parla

L’espera de vegades ens posa molt molt nerviosos, ja sigui perquè algú arriba tard o perquè alguna cosa que ha de succeir ens sembla difícil de superar.Vegem els símptomes del nerviosisme i llavors sabrem el que hem d’evitar:

• Tensió en el cos i en el rostre: dents atapeïdes, llavis cap a dintre o llavi inferior mossegat, arrugues a l’entrecella, etc.

• Moviments innecessaris: caminar en cercles, moure’t en la cadira, etc.

• Gestos repetitius: creuar i descreuar les cames, balancejar o moure una cama, mirar el rellotge una vegada i una altra, mirar el mòbil constantment.

• Gesto adaptadors: gratar-te, tocar-te el pèl, posar-te i llevar-te les ulleres, tocar-te el nus de la corbata, mossegar-te les ungles, tocar-te els dits o les ungles o les pells!

• Senyals para-verbals: esbufecs, espetecs, rascar-se el cap, etc.

• Parlar massa. La inquietud dispara la necessitat de parlar, de vegades molt animadament. Precisament això ens delata.

La solució és tenir un elevat grau de consciència i autocontrol. Cal entrenar la capacitat per observar-nos. Ens hem de preguntar: Com m’estic movent ara? Què perceben els altres? I a partir d’aquí, regular els moviments. En contra del que pensem de vegades, podem controlar-ho, solament falta voler fer-ho. Com més entrenats estiguem més fàcil ens resultarà.

L’autèntic benefici de tot això és que en posar-ho en pràctica ja et sentis més segur i tranquil. Perquè els propis moviments i posicions exerceixen una influència rellevant en com ens sentim. Tenir un llenguatge corporal de tensió alimenta més la sensació de tensió. Si canviem conscientment aquest llenguatge corporal, canviarà el nostre estat d’ànim.

El control del llenguatge corporal és una eina molt poderosa per a la gestió de les meves emocions.

TB20141104

Pots veure exemples d’això al video del programa A punto con la 2 de TVE (11/4/16).