Com utilitzen el temps les dones d’èxit?

Sóc dona professional, directiva … i mare, parella, amiga, ciutadana. I hi ha molts dies que no dono l’abast. Potser moltes de les persones que ara m’esteu llegint us hi sentiu identificades. Però no vull parlar-vos de com augmentar la productivitat (que segur que ja és altíssima) sinó de com utilitzar el temps de manera que jugui al nostre favor, ens recompensi bé i ens ajudi a assolir l’èxit professional.

No has sentit mai que els teus malabarismes horaris i el teu cansament són infructuosos, invisibles i no remunerats? Jo si. I això provoca estrès, ràbia i decepció. Però amb l’experiència i observant les dones que han arribat lluny he descobert quins són els mecanismes -moltes vegades ocults- que t’empoderen i et permeten liderar la teva vida. No ens podem permetre quedar-nos estancades després d’anys de lluita, ni quedar-nos en segon pla quan hem treballat tant i tan bé com altres companys. Posem-hi remei utilitzant de manera conscient una part de la comunicació no verbal: l’ús del temps. Amb això podràs millorar en l’escala salarial, en visibilitat i empoderar-te.

La cronèmica al servei dels nostres objectius

El dia té les mateixes hores per a tothom. Però l’ús que fem de cada segon diu molt de nosaltres: qui som, quines relacions volem, què prioritzem o el poder que tenim.

Pren consciència que l’ús del temps marca la nostra vida, condiciona els nostres èxits i és part de la imatge que perceben els altres. I això és a les nostres mans!

Per això és molt important que prenguis consciència de en què inverteixes el teu temps. No es tracta només d’augmentar la teva productivitat o estar més ben organitzada a la teva jornada laboral. Es tracta d’utilitzar-lo conscientment com a eina de comunicació no verbal, per posar límits i establir prioritats, per guanyar visibilitat i autoritat.

Especialment si ets dona, t’interessa revisar el teu comportament cronémic (el teu concepte del temps i com el gestiones), una de les vessants fonmentals de la teva conducta i comunicació no verbal. Perquè som nosaltres les més afectades per horaris irracionals de treball, el multitasking, el temps dedicat als altres, la manca d’autoritat sobre les nostres agendes, etc. Som les dones, encara les que menys decidim sobre el nostre propi temps. I, si tenim en compte que en una organització els horaris, el temps de les tasques, el que és urgent o el que és ajornable es decideix de dalt a baix, ens interessa analitzar en quina situació estem i veure si podem fer alguns ajustos en la nostra conducta per avançar en el control de la nostra activitat diària que és el que està construint el nostre futur.

Hi ha moltes tècniques que poden ajudar-te a gestionar el teu temps de forma més productiva, però en aquest article vull centrar-me en els aspectes que afecten de manera especial les dones professionals per compte d’altri, professionals autònomes,  emprenedores i moltes directives i empresàries. L’ús conscient del nostre temps, els ritmes i els patrons de relació amb els altres són part de la nostra Intel·ligència no verbal.

Aquest és un dels temes que treballem al Curs d’Habilitats de Comunicació per a dones professionals i directives sobre comunicació no verbal i verbal i del qual m’agradaria avançar algunes reflexions.

Per fer una autoanàlisi ràpida, contesta sincerament aquestes 5 preguntes i pren nota de les àrees de millora que tens pendents encara. Perquè, encara que en teoria això ja ens ho sabem i pot estar superat, les estadístiques ens diuen que seguim vivint amb uns patrons que no ens ajuden a aconseguir la igualtat real.

  1. Planifiques i organitzes la teva jornada laboral?

És molt útil que planifiquis a llarg termini segons els teus objectius: què vull aconseguir? On vull arribar? Com em veig d’aquí a 15 anys? Totes aquestes preguntes són essencials per planificar la teva carrera, el teu negoci o la teva evolució personal.

Però per arribar a aconseguir-ho és important que planifiquis a curt termini sense perdre de vista els grans objectius. Organitzar la setmana i els dies segons tipus de tasques, prioritats i sempre pensant en la rendibilitat a curt i a llarg del que estàs fent.

Tenir aquesta planificació a mà, en un document fàcilment consultable t’ajuda a no desviar-te de les previsions i et mantindrà a tu mateixa a ratlla davant de possibles distraccions, temptacions o imprevistos.

  1. Estan ben distribuïdes les tasques de la llar?

En l’àmbit domèstic les dones encara carreguem més tasques tot i que treballem les mateixes hores -o més- fora de casa. Si és així, negocia una nova distribució més equitativa, demana ajuda, delega i no et compliquis la vida amb obligacions que et poses tu mateixa i no són prioritàries. Per exemple: pot ser important per al teu fill organitzar una festa d’aniversari a casa però busca l’opció que implica menys desgast per a tu.

  1. Saps posar preu al teu temps?

Especialment si ets una professional autònoma: saps posar preu als teus serveis? Moltes vegades regalem el nostre temps, donem consells sense cobrar, posem preus per sota del que mereixen els nostres coneixements i habilitats. El teu temps professional és escàs i té un valor. Si el té per a tu, el tindrà per als altres, ja siguin clients o col·laboradors.

  1. Saps delegar?

Les dones estem acostumades a realitzar tot tipus de tasques, moltes d’elles de gestió, intendència, servei als altres en general. I quan les podem delegar, moltes vegades no ho fem perquè se’ns han inculcat aquests deures. Fes una llista de tasques que no t’aporten valor, t’interrompen o et distreuen i podries delegar.

Dedica’t al que realment important.

  1. Permets que s’apoderin del teu temps?

Un dels hàbits de les persones d’èxit és que blinden les seves agendes i horaris. Segueixen la seva planificació. Limiten la durada de visites i reunions i, molt important, no permeten interrupcions en els seus moments de concentració i treball productiu.

Fes saber a la teva família, el teu equip, fins i tot als teus superiors que ets estricta amb el teu temps laboral. Convenç-los dels avantatges de respectar els temps i la teva necessitat de concentració. Et beneficiarà no només pel que fa a productivitat sinó també en imatge professional.

Hem vist les principals àrees de millora en l’optimització del temps. N’hi ha més i podríem entrar en més detall. Però ara anem als hàbits que podem cultivar per aconseguir millors resultats, més reconeixement, visibilitat i poder.

  1. Busca l’equilibri

Revisa si en el teu estil de vida hi ha temps per a tot: família i parella, feina, amics, tasques domèstiques, alimentació i descans, temps personal per relaxar-te, per cultivar-te i per l’espiritualitat. Tot és important i tot té el seu moment. Paradoxalment, el temps que dediques al descans o a la vida social interessant redunden en la teva creativitat i eficàcia.

  1. Cuida’t físicament i mentalment

No només pel que fa a l’estètica es refereix. És important la salut mental i física. Evita caure en el parany de l’estrès. L’estrès pot tenir greus conseqüències en la salut però des dels primers símptomes afecta la nostra imatge i la nostra capacitat per afrontar problemes, liderar, treballar en equip i, en definitiva, oferir una imatge de persona equilibrada i segura.    

  1. Cultiva’t

Busca temps per mantenir al dia els teus coneixements i habilitats. Supera les teves mancances i forma’t constantment. Potència la teva creativitat. Informa’t del que passa al món. Inverteix en el que et farà progressar; hi ha molt coneixement disponible i un bombardeig constant d’informació. I no hi ha temps per a tot: Centra’t en el que et serà útil.

  1. Treballa en la teva marca personal

No només és important treballar bé sinó també fer que els altres ho sàpiguen. Reserva una part del teu horari a construir i consolidar la teva marca personal. Cal trobar l’equilibri entre treballar bé i fer-ho saber. Fomenta la teva visibilitat com a professional perquè això t’obrirà portes. 

  1. Prioritza

No tenim temps per a tot, així que hem de triar. Qui molt abraça, poc estreny. Prioritza el que més t’acosti als teus objectius.

  1. Concentra’t

No et creguis la frase: Les dones podem fer més d’una cosa alhora. Podem parlar i conduir alhora, però no podem redactar un informe, preparar una presentació o revisar la comptabilitat i estar pensant en la llista de la compra. Concentra’t una per una en les tasques que requereixin un esforç mental.

  1. No “perdis” el temps

Hi ha moltes formes de perdre el temps i una de les més habituals avui és estar pendent de les xarxes socials. Si no t’aporten res, oblida-te’n. Les xarxes han de ser útils per als teus objectius però no han de ser un lladre de temps.

Limita els xats que entren en qualsevol moment i que s’estenen massa quan moltes vegades es podrien resoldre amb una trucada ràpida.

També passa el mateix amb els correus. Tenir els avisos activats i la safata d’entrada oberta en l’escriptori, per exemple, són pràctiques que els experts han detectat com de baixa productivitat. És millor decidir en quins moments del dia  verificarem correus electrònics, quin temps hi dedicarem i quines prioritats donarem a la seva gestió.

  1. Pren la paraula

A les reunions, busca la visibilitat amb les teves aportacions. Fes ús del teu temps per intervenir en les reunions. Fes que respectin el teu torn de paraula i desenvolupa estratègies perquè no et tallin, no et robin les idees i no t’ignorin. Per a això necessitem desenvolupar una determinada actitud i conèixer una sèrie de tècniques que ens permetin defensar les nostres posicions fins i tot en les situacions més desfavorables. Aquest és un dels temes que tracto al Curs per a dones professionals i directives (presencial i on line).

  1. No siguis tan perfeccionista

En general, les dones som molt autoexigents. I temem sovint no estar a l’altura; tendim a pensar que altres saben més que nosaltres, cosa que ens porta a dedicar més temps al que fem.

Si ets excessivament perfeccionista estàs limitant el teu progrés. Les coses han d’estar ben fetes però no es poden sotmetre a mil revisions perquè llavors queden bloquejades. I has invertit molt de temps en una cosa que no veurà la llum. Millor fet que perfecte. No caiguis en la paràlisi per anàlisi.

  1. Posa límits

Consisteix bàsicament a posar normes, a marcar unes pautes de comportament cronèmic, per a tu i per als altres. Això exigeix ​​ser assertiva, defensar els teus interessos i saber dir “no”. Pots dir-te  “De 9 a 11, estaré treballant en el projecte X,”. Per tant, tallo l’accés a trucades i missatges i demano als meus col·laboradors que no m’interrompin.

Les dones venim d’una tradició de treball domèstic, d’organització de la llar i de cura de la família. No rebíem cap remuneració per això, ni tan sols les gràcies. Això està canviant molt en una gran part de el món. Però moltes vegades ens comportem, sense voler-ho, així encara: amb total entrega i sense demanar gaire a canvi, també en l’àrea professional. Una de les coses que menys controlem i més regalem és el nostre temps i això ens fa més febles en el competitiu àmbit laboral i ens impedeix progressar.

Et convido a reflexionar i a compartir idees i experiències sobre aquest aspecte de la teva vida. Sobre l’important que és ser propietària de cadascuna de les teves hores per arribar on tu vulguis.

Pots saber més sobre com optimitzar els teus recursos i augmentar el teu èxit professional en el meu blog  i al meu canal You Tube. En els meus cursos per a dones professionals i directives aprendràs tècniques de comunicació per tenir molta més visibilitat i autoritat en el teu lloc de treball i a superar les barreres que nosaltres mateixes portem dins. Consulta-ho a www.verbalnoverbal.com.