Com realitzar una crítica constructiva

Una de les habilitats que han de tenir els pares, els mestres i els líders en general és facilitar l’aprenentatge, el progrés i una actitud positiva. I una de les eines que poden donar millors resultats són les crítiques. Però com fer-les perquè no desanimin o generin actituds defensives?

Una crítica no sempre és negativa encara que en l’ús col·loquial s’entén com a comentari negatiu i destructiu. Si qui et fa el comentari té coneixement i tacte, pot convertir-lo en un gran consell o una lliçó en el millor sentit.

Aquí tens un decàleg per a la crítica constructiva

1. Pensa si estàs autoritzat a donar la teva opinió sobre alguna cosa que ha fet una altra persona. En molts casos, potser hauries d’abstenir-te perquè no et correspon valorar-ho.
2. No improvisis, prepara’t. L’espontaneïtat és enemiga d’una bona crítica, no es pot jutjar sense pensar o anar fent comentaris a la babalà.
3. Pregunta’t quins coneixements tens tu sobre el tema o sobre la persona que va a rebre aquest comentari. Potser et falten dades, informació important, … Recorda que la ignorància és atrevida.
4. Busca el lloc adequat i el moment més oportú. Moments i escenaris de tranquil·litat i confidencialitat són més adequats perquè afavorim l’actitud receptiva de l’altra persona i salvaguardem la seva imatge.
5. No humiliïs la persona. Els crits, (Vídeo “los gritos son comunicación violenta”) les paraules vulgars i els insults són agressions. El llenguatge corporal també pot ser tremendament ofensiu. Pots veure el vídeo “pequeños malos tratos”sobre aquest tema.
6. Primer, pregunta. Abans de parlar i emetre judicis, pregunta a la persona quina motius té per actuar com ho ha fet, potser ja no serà necessària la crítica una vegada escoltis la resposta.
7. Llenguatge corporal obert, relaxat, amable i disposat a escoltar. Imprescindible per crear un clima de confiança. No t’oblidis d’aquest llenguatge tan poderós.
8. Planteja el comentari en positiu i ressalta la part de la tsca que ha fet bé. No pot ser tot negatiu. I no fa falta destrossar completament la part millorable.
9. Reconeix que tens part de responsabilitat en el resultat. Potser podries haver-lo guiat millor, proporcionar informació, o vas encomanar el treball massa tard… Assumeix la teva part de responsabilitat, si n’hi ha.
10. Ofereix ajuda, mitjans o idees de solució. Deixa al final de la conversa, un impacte positiu. Dóna ànims, ofereix col·laboració o demostra que confies que tot serà millor en el futur.

La persona que rep la crítica ha de tenir la sensació que hi ha sortit guanyant i pensa que

1. Ha après alguna cosa i podrà millorar en el futur.
2. Pot cometre un error perquè es considera part de l’aprenentatge.
3. Qui ho ha dit volia ajudar, encara que no compartim la seva opinió.
4. Que no se l’ha criticat per menysprear-lo, humiliar-lo o castigar-lo.

Si desitges fer una crítica, primer posa’t en el lloc d’aquesta persona. Tracta als altres com t’agradaria ser tractat.

Si desitges millorar les teves habilitats de relació a la feina o en família, et pot interessar el meu llibre Manual de la comunicación personal de éxito

Snapshot 1 (12-01-2016 12-39)

Accediu al video per saber com fer crítiques constructives.